jueves, 31 de agosto de 2017

Aniversarios (CXCIII) [Agosto / August 27-31]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Agosto aquí / All anniversaries for August here.
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El 27 de Agosto es el cumple de

Valery Veselovsky (Валерий Веселовский), artista ruso nacido en 1964 en Moscú, que pinta desde 1981.
En 1990 terminó la facultad de pintura de caballete y dibujo de la Universidad de Arte Publicitaria de Krupskaya en Moscú. Es miembro de la rama de Moscú de la Unión de Artistas de Rusia y de la Asociación de Artistas de Moscú Fondo Internacional de Arte. Participó en varias exposiciones y concursos locales e internacionales.

"Álamos / Poplars", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 88 x 80,5 cm., 2007

Su arte se inspira en la poesía del paisaje ruso, la vida rural en aquél país y las altas cualidades estéticas de la antigua arquitectura rusa. Su intención no es delinear la imagen de una determinada pieza de escenografía, sino plasmar a través del arte los elementos comunes de la naturaleza rusa media. Una imagen para él no es sólo un esbozo ampliado y pulido, sino un producto de la imaginación.
Veselovsky es un experimentalista incansable. Experimenta con la textura y los materiales para lograr colores hermosos. Tratando de lograr la espontaneidad y la libertad en su tratamiento de los colores, Valery explora sus posibilidades mediante el uso de texturas ásperas y lisas o haciendo uso de empastados. Frecuentemente utiliza materiales textiles gruesos,tales como el yute o la arpillera, para lograr texturas.

"La lectora solitaria / The Lonely Reader", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 80 x 99 cm., 2006

Muchas de sus obras son un cruce intrincado entre la pintura de género y la de paisaje. La gente no sólo está presente en sus cuadros, sino que viven en ellos mientras desempeñan sus quehaceres cotidianos. Las obras del artista se pueden encontrar en colecciones privadas en Rusia, Estados Unidos y Europa.

"Templo amarillo. Boceto / Yellow Temple. Sketch", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 86 х 86 cm., 2006


El 28 de Agosto es el cumple de

Georg Cornicelius, pintor y dibujante alemán nacido en 1825.

"Dame mit Locken / Dama con rizos / Lady With Curl", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 62 × 46 cm. Link

Era el hijo del pintor de porcelana Friedrich Cornicelius en Hanau. Después de sus años escolares asistió a la Hanauer Zeichenakademie de 1838 a 1848. Con sus compañeros de clase Carl Friedrich Deiker, Friedrich Karl Hausmann y Gustav Spangenberg, recibió una formación completa como artista y pintor de retratos del director Theodor Pélissier (1794-1863). En 1848 prosiguió sus estudios en la Academia de Amberes y se trasladó a Dresde en 1851 después de un interludio temporal en Hanau, que dejó de nuevo en 1852. Otras visitas de estudios lo llevaron a París, Florencia, Venecia, Verona y Múnich, hasta que se estableció nuevamente en Hanau.

"Fé / Faith", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 91.5 x 61 cm. The Saleroom

En 1872 fue nombrado miembro honorario de la Hanauer Zeichenakademie, y en 1888 profesor titular. Cornicelius fundó y dirigió una escuela privada de pintura durante varias décadas. Su obra como historiador y pintor de arte fue tan famosa como sus retratos artísticos. Desde 1854 las obras de Cornicelius se han encontrado en la mayoría de las grandes exposiciones de arte en Munich, Düsseldorf, Berlín y otros lugares.
Murió en 1898

"Christus wird vom satan versucht / Cristo tentado por Satán / Christ Tempted by Satan"
Grabado / engraving, 53 x 33 cm. Pinterest


El 29 de Agosto es el cumple de

Emil Schumacher, pintor alemán nacido en 1912 en Hagen, Westfalia, representante del informalismo.
De 1926 a 1931 asistió a la Oberrealschule en Hagen.
Desde el semestre de invierno 1931/32 hasta el final del semestre de invierno 1933/1934, Schumacher estudió gráficos publicitarios en la Escuela de Arte y Artesanía de Dortmund. De 1935 a 1939 trabajó como pintor independiente sin participar en exposiciones.
Tras la transferencia del poder a los nacionalsocialistas, Schumacher no fue admitido en la Cámara Imperial de Bellas Artes bajo el reproche de "bolchevismo cultural". En los años de la guerra era un dibujante técnico en el Akkumulatoren-Werke, una compañía de armamento de Hagen. En 1941 se casó con Ursula Klapprott. Inmediatamente después del final de la guerra protagonizó un nuevo comienzo como artista freelance.

"Falacca", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 70 x 150 cm., 1989
© VG Bild-Kunst, Bonn 2017/Emil Schumacher
Emil Schumacher Museum (Hagen, Alemania / Germany)

Después de la Segunda Guerra Mundial comenzó con paisajes cubistas, y en 1947 realizó su primera exposición individual en el Studio for New Art de Wuppertal, fundado por el arquitecto Rasch, y fue cofundador de la Young West Artist Association. En 1948 recibió el Premio Junger Westen de la ciudad de Recklinghausen. En el mismo año, el museo Karl Ernst Osthaus Hagen compró dos de sus cuadros, "Naturaleza muerta" y "Naturaleza muerta con setas". En la década de 1950 desarrolló obras que vivían sólo del color, sin ningún andamio constructivo. El tema dominante de su trabajo es el valor inherente del color y del color como materia.

"Paseo / Walk", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1999. Link

En 1954 participó en la exposición "Deutsche Kunst" organizada por Willem Sandberg en el Museo Stedelijk, Amsterdam, después de 45 años. Por primera vez después de la guerra, el arte contemporáneo de Alemania se mostraba en el extranjero. Desde 1955 fue conocido por sus primeras exposiciones y premios: su participación en la 29ª Bienal de Venecia en 1961 y la concesión del Premio Guggenheim (Sección Nacional), ya en 1958, documentan su avance internacional.
En 1959 fue participante de la Documenta II en Kassel. De 1958 a 1960 fue profesor en la Academia de Bellas Artes de Hamburgo. Fue miembro de la Asociación Alemana de Artistas entre 1961 y 1972. De 1966 a 1977 fue profesor en la Academia Estatal de Bellas Artes de Karlsruhe.
Murió en 1999.

"G-10/1989", aguada sobre papel japonés / gouache auf Japan-papier, 55 x 75 cm., 1989
© VG Bild-Kunst, Bonn 2017/Emil Schumacher
Emil Schumacher Museum (Hagen, Alemania / Germany)


El 30 de Agosto es el cumple de

Evelyn De Morgan (Mary Evelyn Pickering), pintora inglesa nacida en 1855, cuyas obras fueron influenciadas por el estilo del movimiento prerrafaelita.

"El ángel con la serpiente / The Angel With the Serpent"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 89 x 112 cm. Sotheby's

Era una seguidora de Edward Burne-Jones. Sus pinturas exhiben espiritualidad, el uso de temas mitológicos, bíblicos y literarios, el papel de la mujer, la luz y la oscuridad como metáforas, la vida y la muerte y alegorías de la guerra.

"Clitia / Clythie", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 106 x 44,5 cm., 1886-7. Sotheby's

En la mañana de su decimoséptimo cumpleaños, Evelyn registró en su diario, "El arte es eterno, pero la vida es corta ..." "Lo compensaré ahora, no tengo un minuto que perder." Siguió persuadiendo a sus padres de que la dejaran ir a la escuela de arte. Al principio la desanimaron, pero en 1873 se inscribió en la Slade School of Art. Le concedieron una beca en Slade que le dio derecho a tres años de ayuda financiera. Sin embargo, como la beca requería que dibujara desnudos al carboncillo y a ella no le interesabe esta técnica, eventualmente la rechazó.

"Estudio para 'Rayos de luna hundiéndose en el océano' / 
Study for Moonbeams Dipping Into the Ocean", pastel, 24,5 x 15 cm. Sotheby's

También fue alumna de su tío John Roddam Spencer Stanhope, que fue una gran influencia en sus obras. Desde 1875 Evelyn lo visitó a menudo en Florencia donde él vivía. Esto también le permitió estudiar a los grandes artistas del Renacimiento. Ella era particularmente aficionada a las obras de Botticelli. Esto la influenció a alejarse de los temas clásicos favorecidos por la escuela Slade y a buscar su propio estilo.

"La corona de la gloria / The Crown of Glory"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 105,41 × 53,975 cm., c.1896.
Colección privada / Private CollectionLink

En agosto de 1875 Evelyn vendió su primera obra, "Tobias y el Ángel". En 1877 expuso dos obras en la Galería Dudley (a la venta) y fue invitada a exponer en la primera exposición de la Galería Grosvenor en Londres. En lo sucesivo siguió exhibiendo allí sus pinturas.
Murió en 1919.

"La Reina Leonor y la rubia Rosamunda / Queen Eleanor & Fair Rosamund", 29 x 25,5 cm.
The De Morgan Foundation (Compton, Guildford, Reino Unido / UK). Wikimedia Commons


El 31 de Agosto es el cumple de

Kiyokata Kaburagi (鏑木清方), seudónimo de Kaburagi Kenichi, artista Nihonga  japonés nacido en 1878 en el distrito de Kanda de Tokio, principal maestro del género bijin-ga en los períodos Taishō y Shōwa.
En 1891 el joven Kaburagi fue enviado para convertirse en un discípulo de los artistas de ukiyo-e Mizuno Toshikata y Taiso Yoshitoshi. Su primer trabajo fue como ilustrador para Yamato Shinbun, un periódico de Tokio fundado por su padre.

"Bijin en Kimono rojo / in Red Kimono", rollo / scroll/makuri roll, 51 x 41 cm. Ohmi Gallery

Kaburagi inicialmente se ganó la vida como ilustrador, produciendo portadas llamadas kuchi-e, ilustrando los títulos de las novelas populares. Sus obras fueron muy elogiadas por el famoso autor Kyōka Izumi, quien insistió en que sus novelas fueran ilustradas por Kaburagi. Sin embargo el primer y principal interés de Kaburagi era la pintura. En 1901 ayudó a crear el Ugokai (烏合会), un grupo de arte dedicado a revivir y popularizar el género bijin-ga (imágenes de mujeres hermosas). Cuando en 1907 se iniciaron las exposiciones Bunten, patrocinadas por el gobierno, Kaburagi comenzó a pintar a tiempo completo, ganando varios premios.

"— いで湯の夕べ / Por la tarde en las aguas termales / Onsen in the Evening"
Grabado en madera / woodblock print, 1912. Ukiyo-e.org

En 1917, junto con Hirafuku Hyakusui, Matsuoka Eikyu, Kikkawa Reika y Yuki Somei, ayudó a fundar la Kinreisha, una asociación de Nihonga que instruía a jóvenes artistas prometedores, incluyendo a Kawase Hasui. Cuando Watanabe Shōzaburō comenzó un negocio de impresión de grabados en madera para exportación, necesitaba muchos artistas talentosos para hacer diseños de grabados atractivos para el público occidental. El grupo de Kaburagi se convirtió en un centro de reclutamiento para Watanabe. Kaburagi organizó exposiciones con obras de sus estudiantes y presentó a sus mejores estudiantes a Watanabe. Junto al propio Watanabe, probablemente fue Kiyokata Kaburagi, quien tuvo la mayor influencia en el desarrollo y promoción del movimiento shin-hanga. No sólo Kawase Hasui, sino también Itō Shinsui, Shiro Kasamasu, Yamakawa Shuho, Torii Kotondo y Terashima Shimei fueron instruidos por Kaburagi y luego presentados a Watanabe.

"Bijin y farolillo / and Lantern", litografía offset / offset lithography, 1910s-20s. Ukiyo-e.org

Cuando Kaburagi alcanzó a los 40 años era un artista muy respetado y bien establecido. En 1929 se convirtió en miembro de la Academia Imperial de Bellas Artes (Teikoku Bijutsuin). En 1954 recibió la Orden de la Cultura.
Su casa en Tokio ardió durante los bombardeos de la Segunda Guerra Mundial, y se trasladó a Kamakura, Prefectura de Kanagawa, donde permaneció hasta su muerte en 1972.

"— こすもす / Cosmos", grabado en madera / woodblock print. Jaodb


Textos en inglés / English translation

On August 27 is the birthday of

Valery Veselovsky (Валерий Веселовский), Russian artist born in 1964 in Moskow. He was engaged in art studios and paints since 1981.
In 1990 he finished faculty of easel painting and drawing of a Publicity University of Arts Krupskaya in Moscow. He's a member of the Moscow branch of the Artists’ Union of Russia and the Moscow Association of Artists International Art Fund. He participated in several local and international exhibitions and contests. 
His art draw inspiration from the poetry of Russian scenery, the rural life in that country, and high aesthetic qualities of old Russia’s architecture. His intention is not to delineate the image of a particular piece of scenery, but to bring out through art what is common for Middle Russia’s nature in it. A picture to him is not just an enlarged and polished up sketch, but the product of imagination.
Veselovsky is a tireless experimentalist. He experiments with texture and materials in order to achieve beautiful colors. Trying to achieve spontaneity and freedom in his treatment of colours, Valery explores their possiblities by using rough and smooth textures or by making use of paste-like gabs. Frequently uses heavy canvas material suchas jute or burlap to achieve texture.
Many of his works are an intricate cross between genre and landscape painting. People are not just present in his pictures, but they live in them as they go about their everydey business. The artist’s works can be found in private collections in Russia, America and Europe.

On August 28 is the birthday of

Georg Cornicelius, German painter and draftsman born in 1825.
He was the son of the porcelain painter Friedrich Cornicelius in Hanau. After his school years, he attended the Hanauer Zeichenakademie from 1838 to 1848. Together with his classmates Carl Friedrich Deiker, Friedrich Karl Hausmann and Gustav Spangenberg, he received a thorough training as an artist and portrait painter from Director Theodor Pélissier (1794-1863). In 1848 he continued his studies at the Academy of Antwerp and moved to Dresden in 1851 after a temporary interlude in Hanau, which he left again in 1852. Further study visits took him to Paris, Florence, Venice, Verona and Munich, until he settled again in Hanau.
In 1872 he was appointed honorary member of the Hanauer Zeichenakademie, and in 1888 he was appointed titular professor. Cornicelius founded and directed a private school for painting for several decades. His oeuvre as a historian and art painter was as famous as his portrait art. Since 1854, works by Cornicelius have been found at most of the great art exhibitions in Munich, Düsseldorf, Berlin and other places.
He died in 1898

On August 29 is the birthday of

Emil Schumacher, German painter born in 1912 in Hagen, Westphalia, a representative of Informalism.
From 1926 to 1931 he attended the Oberrealschule in Hagen.
From winter semester 1931/32 to the end of the winter semester 1933/1934, Schumacher studied advertising graphics at the Art and Crafts Education School in Dortmund. From 1935 to 1939 he worked as a freelance painter without participating in exhibitions.
After the transfer of power to the National Socialists, Schumacher was not admitted to the Imperial Chamber of Fine Arts because of the reproach of "Cultural Bolshevism". In the war years he was a technical draftsman in the Akkumulatoren-Werke, a Hagen armaments company. In 1941 he married Ursula Klapprott. Immediately after the end of the war he started a new beginning as a freelance artist.
After the Second World War, Schumacher began with Cubist landscapes, and in 1947 he had his first solo exhibition in the Studio for New Art in Wuppertal, which was set up by architect Rasch, and co-founded the Young West Artist Association. In 1948 he received the Prize Junger Westen of the city of Recklinghausen. In the same year Karl Ernst Osthaus Museum Hagen bought two of his paintings, "Still life" and "Still life with mushrooms". In the 1950s he developed works that lived only from the color without any constructive scaffolding. The dominant theme of his work is the inherent value of color and color as a matter.
In 1954 Schumacher took part in the exhibition "Deutsche Kunst" organized by Willem Sandberg at the Stedelijk Museum, Amsterdam, after 45 years. For the first time after the war, contemporary art from Germany was shown abroad. From 1955, Schumacher was known for his first exhibitions and prizes; his participation in the 29th Venice Biennale in 1961 and the awarding of the Guggenheim Award (National Section) as early as 1958 document his international breakthrough.
In 1959 he was a participant of the Documenta II in Kassel. From 1958 to 1960 he held a professorship at the Academy of Fine Arts in Hamburg. Emil Schumacher was a member of the German Artists' Association between 1961 and 1972. From 1966 to 1977 he was a professor at the State Academy of Fine Arts in Karlsruhe.
He died in 1999.

On August 30 is the birthday of

Evelyn De Morgan (Mary Evelyn Pickering), English painter born in 1855, whose works were influenced by the style of the Pre-Raphaelite movement. She was a follower of Pre-Raphaelist Edward Burne-Jones. Her paintings exhibit spirituality; use of mythological, biblical, and literary themes; the role of women; light and darkness as metaphors; life and death; and allegories of war.
She was educated at home and started drawing lessons when she was 15. On the morning of her seventeenth birthday, Evelyn recorded in her diary, "Art is eternal, but life is short…" "I will make up for it now, I have not a moment to lose." She went on to persuade her parents to let her go to art school. At first they discouraged it, but in 1873 she was enrolled at the Slade School of Art. She was granted a scholarship at Slade which entitled her to three years of financial assistance. However, since the scholarship required that she draw nudes using charcoal and she did not care for this technique, she eventually declined it.
She was also a pupil of her uncle John Roddam Spencer Stanhope, who was a great influence on her works. Beginning in 1875, Evelyn often visited him in Florence where he lived. This also enabled her to study the great artists of the Renaissance; she was particularly fond of the works of Botticelli. This influenced her to move away from the classical subjects favored by the Slade school and to make her own style.
In August 1875 Evelyn sold her first work Tobias and the Angel. Her first exhibited painting, St Catherine of Alexandria was shown at the Dudley Gallery in 1876. In 1877, Evelyn exhibited two works at Dudley Gallery (for sale) and is invited to exhibit at the first Grosvenor Gallery exhibition in London. She continued to show there her paintings thereafter.
She died in 1919.

On August 31 is the birthday of

Kiyokata Kaburagi (鏑木 清方), pseudonym of Kaburagi Kenichi, a Nihonga Japanese artist born in 1878 in the Kanda district of Tokyo, and the leading master of the bijin-ga genre in Taishō and Shōwa period. 
In 1891, young Kaburagi was sent to become a disciple of ukiyo-e artists Mizuno Toshikata and Taiso Yoshitoshi. His first job was as an illustrator for Yamato Shinbun, a Tokyo newspaper founded by his father. 
Kaburagi initially made his living as an illustrator, producing frontispieces called kuchi-e, illustrating the titles of popular novels. His works were highly praised by noted author Kyōka Izumi, who insisted that his novels be illustrated by Kaburagi. However, Kaburagi's first and foremost interest was in painting. In 1901, he helped create the Ugokai (烏合会), an art group dedicated to reviving and popularizing the bijin-ga (images of beautiful women) genre. When the government-sponsored Bunten exhibitions were started in 1907, Kaburagi began to paint full-time, winning several prizes.
In 1917 together with Hirafuku Hyakusui, Matsuoka Eikyu, Kikkawa Reika and Yuki Somei, he helped found the Kinreisha, a Nihonga association training promising young artists, including Kawase Hasui. When Watanabe Shōzaburō started an export woodcut print business, he needed many talented artists to make print designs appealing to western audiences. Kaburagi's group became a recruiting center for Watanabe. Kaburagi organized exhibitions with works of his students and introduced his best students to Watanabe. Next to Watanabe himself, it was probably Kiyokata Kaburagi, who had the greatest influence on the development and promotion of the shin-hanga movement. Not only Kawase Hasui, but also Itō Shinsui, Shiro Kasamasu, Yamakawa Shuho, Torii Kotondo and Terashima Shimei were trained by Kaburagi and then introduced to Watanabe.
When Kaburagi had reached his late 40s, he was well established and a highly respected artist. In 1929 he became a member of the Imperial Fine Art Academy (Teikoku Bijutsuin). In 1954, he received the Order of Culture.
His house in Tokyo was burned down during the firebombing of Tokyo in World War II, and he relocated to Kamakura, Kanagawa Prefecture, where he lived until his death in 1972.

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