sábado, 20 de mayo de 2017

Aniversarios (CLXXVII) [Mayo / May 14-20]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Mayo aquí / All anniversaries for May here.
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El 14 de Mayo es el cumple de

Carl Wilhelm Christian Malchin, pintor alemán de paisajes y conservador de arte nacido en 1838.
Asistió a la Realschule en Rostock, luego fue aprendiz de un topógrafo en Schwaan. Él aspiraba a ser constructor de barcos, pero no era lo suficientemente fuerte y robusto para ese tipo de trabajo, por lo que se quedó con el topógrafo durante tres años más como su asistente. En este momento conoció a dos jóvenes pintores de una colonia de arte cercana que le animaron a desarrollar un interés en la pintura.

"Kühe an der Tränke / Vacas en el abrevadero / Cows at the Trough"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1906. Wikimedia Commons

De 1860 a 1862 asistió al Polytechnikum de Múnich, aparentemente para estudiar geodesia e ingeniería, pero en cambio frecuentó los estudios de artistas locales donde conoció a Adolf Heinrich Lier y comenzó a tomar lecciones de uno de los amigos de Lier. Sin embargo terminó su curso en el Polytechnikum y, después de un breve período de formación en Rostock, hizo el examen de ingeniería. Trabajó entonces en la oficina de topografía del Gran Ducado de Mecklemburgo-Schwerin y pintó en su tiempo libre.
Su obra atrajo la atención del pintor de la corte, Theodor Schloepke, que obtuvo una beca para él del gran duque Friedrich Franz II. Comenzó sus estudios formales en 1873 en la Weimar Saxon-Grand Ducal Art School bajo la dirección de Theodor Hagen.

"Invierno en / Winter in Markgrafenheide", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1903
Colección privada / Private CollectionWikimedia Commons

A pesar de la beca experimentó continuos problemas financieros. Sus pinturas no se vendían muy bien. Muchos fueron compradas por el Gran Duque y su corte por una suma nominal. Finalmente, en 1879, se le ofreció la posición de conservador de arte y restaurador de la colección Ducal. Le dieron un contrato generoso que le permitió un montón de espacio y tiempo para perseguir su propio trabajo. Esta libertad la utilizó para viajar extensamente. El área alrededor de Ahrenshoop fue especialmente inspiradora para él.
En 1890 el Gran Duque Friedrich Franz III le nombró profesor. Después de 1903 vivió en la aldea de Ostorf, cerca del lago Schwerin. Se retiró en 1915 y fue condecorado con la Cruz de Caballero de la Orden de Griffon. Aproximadamente 260 de sus pinturas están en posesión del Museo Staatliches Schwerin. Noventa y dos fueron destruidas durante la Segunda Guerra Mundial.
Murió en 1923.

"Sommerliche Landschaft bei Althagen / Paisaje veraniego de Althagen / Althagen Summer Landscape"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1891. Colección privada / Private Collection. Wikimedia Commons


El 15 de Mayo es el cumple de

Zaza Tuschmalischvili, pintor georgiano nacido en Skra, un pequeño pueblo cerca de Gori en 1960.
Cuando tenía nueve años se sometió a una cirugía por una hernia inguinal. En el hospital conoció al pintor y profesor de arte Nugzari Zhochuaschvili. Este descubrió el talento del niño y comenzó a enseñarle todas las tardes en una escuela de arte en Gori. A los 15 años Zaza fue admitido en una escuela técnica de arte en Zchinvali, una ciudad a 30 km de Gori.

"Fisch mit Freunden / Pez con amigos / Fish with Friends"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 100 x 130 cm., 2001 © Zaza Tuschmalischvili 

Después de su graduación en 1979 Zaza hizo su servicio militar. Permaneció en Leningrado (San Petersburgo) durante dos años, y durante ese tiempo tuvo que emplear su talento y creatividad para propósitos políticos. Tenía que pintar eslóganes y retratos, por ejemplo de Stalin o Lenin, para el Día Internacional del Trabajo y otros acontecimientos.
A los 22 años se le concedió una beca y comenzó a estudiar en la Academia de las Artes en Tbilisi, la capital de Georgia. Se especializó en la restauración de frescos y estudió técnicas para restaurar pinturas murales medievales.

"Junge auf dem Spielzeug / Niño con su juguete / Boy with his Toy"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 90 x 60 cm., 2011 © Zaza Tuschmalischvili 

"Traum im Wasser / Sueño en el agua / Dream in the Water"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 108 x 96 cm., 2011 © Zaza Tuschmalischvili 

Entre 1984 y 1987 pasó sus vacaciones en el claustro Gelati. Allí participó en la restauración del mosaico absidio de la Iglesia de la Madre de Dios. En 1988 vivió y trabajó durante nueve meses en la iglesia Ateni Sioni como restaurador. Aquí escribió su tesis del diploma que implicó la pintura de una copia de una pintura mural del arcángel Gabriel del s.XI.
Después de la perestroika, y tras la caída del muro de Berlín, Tuschmalischvili llegó a Berlín en el año 1991. Pronto comenzó a mostrar sus pinturas junto a las librerías cerca de la Universidad de Humboldt.

"Komposition / Composición / Composition"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 125 x 185cm., 2016 © Zaza Tuschmalischvili 

En 1994 conoció a Annilie Hillmer, quien se convirtió en su galerista. Ella se especializó en arte georgiano y expuso sus cuadros en su salón del arte y en las ferias de arte  internacionales.
En 1996 el artista ganó el concurso de la Nueva Sociedad de Bellas Artes. Su pintura "Armonía por amor", una obra en tempera de 187 x 377 cm. fue exhibida durante 1997 en la estación de metro Berlin-Alexanderplatz.
Sigue viviendo y trabajando en Berlín.

"Die Musik / La música / The Music"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 80 x 80 cm., 2014 © Zaza Tuschmalischvili


El 16 de Mayo es el cumple de

Willem van Aelst, artista holandés de la Edad de Oro nacido en 1627 en Delft, que se especializó en pintura de naturaleza muerta con flores y/o caza.
Aprendió a pintar con su tío, el pintor de bodegones Evert van Aelst. El 9 de noviembre de 1643 se inscribió como maestro del Gremio de San Lucas en Delft.

"Fruta y copa de vino / Fruit and a Glass of Wine", óleo sobre lienzo / oil on canvas
Het Gulden Cabinet / The Golden Cabinet, Rockoxhuis (Amberes, Bélgica / Antwerpen, Belgium)

Entre 1645 y 1649 vivió en Francia. En 1649 viajó a Florencia, donde sirvió como pintor de la corte a Ferdinando II de 'Medici, gran duque de Toscana. Allí fue conocido como Guillielmo d'Olanda. En esta época el Gran Duque también empleó a dos colegas holandeses, Matthias Withoos y Otto Marseus van Schrieck, este último también un pintor de naturalezaa muertas que probablemente influyó en el estilo de Van Aelst. Ferdinando II entregó públicamente a Van Aelst una cadena y una medalla de oro, como testimonio de su aprobación y reconocimiento de sus talentos.

"Bodegón / Still Life", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 37,4 x 31,1 cm., 1679. MasterArt

Se ha conjeturado que Van Aelst visitó Roma donde se hizo un miembro de Bentvueghels, una asociación de artistas principalmente holandeses y flamencos activos en Roma. Esta conjetura se basa, no muy convincentemente, en su práctica durante los años 1657/58 de firmar sus obras con su nombre seguido por: 'alias (y el dibujo de la figura de un palo)'. Algunos interpretaron esto como una referencia a un nombre Bent (el apodo que adoptaría un miembro de los Bentvueghels) - De Vogelverschrikker ('espantapájaros' en holandés) - pero no hay documentos que confirmen esto.
En 1656 regresó a los Países Bajos para establecerse permanentemente en Ámsterdam. Se convirtió en uno de los más prominentes pintores de naturaleza muerta de su generación, lo que le permitió vivir en el Prinsengracht.

"Stillleben mit Blumen / Bodegón con flores / Still Life with Flowers"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 79 × 60 cm., 1665
Musée Thomas-Henry (Cherbourg-Octeville, Francia / France). Wikimedia Commons

Debe haber en Amsterdam murió en 1683 o poco después, ya que su última obra datada es de ese año. Van Aelst enseñó a Rachel Ruysch, a Isaac Denies, a Maria van Oosterwijck ya Ernst Stuven.

"Naturaleza muerta con equipo de caza y pájaros muertos /
Still-Life with Hunting Equipment and Dead Birds", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 68 x 54 cm., 1668
Staatliche Kunsthalle (Karlsruhe, Alemania / Germany). Wikimedia Commons


El 17 de Mayo es el cumple de

Pedro Francisco Lira Rencoret, pintor y crítico de arte chileno nacido en 1845, que organizó exposiciones que llevaron al establecimiento del Museo Nacional de Bellas Artes de Chile. Es conocido por sus retratos eclécticos de mujeres.

"Sísifo / Sisyphus", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 180 x 200 cm., 1893 
Museo Nacional de Bellas Artes (Santiago de Chile)

Su educación primaria la recibió en el Instituto General Nacional José Miguel Carrera. Persiguiendo sus intereses artísticos, se inscribió en la "Academia de Pintura", que estaba bajo la dirección de Alejandro Ciccarelli, un notable pintor neoclásico italiano.
En 1862 encontró su lugar en el taller de Antonio Smith, mientras estudiaba derecho en la Universidad de Chile. Se graduó en 1867, pero renunció a sus planes de una carrera legal para, en su lugar, dedicarse a la pintura. En 1872 ganó una medalla en un concurso que celebraba el establecimiento del Mercado Central de Santiago, organizado por Benjamín Vicuña Mackenna.

"Carta de amor / Love Letter", óleo sobre tela / oil on canvas, 116 x 58 cm., 1885-90
Museo Nacional de Bellas Artes (Santiago de Chile). Alchetron

"La siesta", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 80 x 62,9 cm., 1901.
Colección privada / Private Collection. EPDLP

Animado por esto, pudo obtener una beca para estudiar en Europa. Al llegar a París se encontró en medio de una batalla artística entre el neoclasicismo y el romanticismo, pero no tomó partido. Después de pensarlo un poco, eligió a Jules-Élie Delaunay para ser su maestro.
Vivió en Francia de 1873 a 1884 y fue influenciado por Eugene Delacroix, muchas de cuyas pinturas copió. Más tarde recibió una "mención honorífica" en el Salón, donde poco reconocimiento se les daba a los artistas latinoamericanos. A pesar de sus éxitos decidió regresar a Chile, ya que parecía oportuno crear un ambiente artístico comparable al de París.

"La fundación de / The Foundation of Santiago", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 250 x 400 cm., 1898
Museo Histórico Nacional (Santiago de Chile). Wikimedia Commons
Retrata la fundación de Santiago de Chile en 1541 por Pedro de Valdivia. La imagen fue por varios años ocupada en los billetes de Chile a lo largo de los siglos XX y XXI /
Portraits the foundation of Santiago de Chile in 1541 by Pedro de Valdivia. The images was used for years by Chilean banknotes durint 20th and 21th Centuries

Poco después de su llegada organizó la primera exposición dedicada exclusivamente a pintores chilenos. Junto con el escultor José Miguel Blanco fundó la "Unión Artística", una organización dedicada a promover más exposiciones y que en última instancia llevaría a la creación del Museo Nacional de Bellas Artes de Chile, originalmente ubicado en el segundo piso del Edificio del Congreso Nacional. También creó un Salón, similar al de París, y ayudó a establecer un museo en la Quinta Normal, donde se llevaron a cabo exposiciones hasta 1910.
En 1892 fue nombrado Director de la "Escuela de Bellas Artes", cargo que ocupó hasta su muerte en 1912.

"El niño enfermo / The Sick Baby", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 102 x 137 cm., 1902
Museo Nacional de Bellas Artes (Santiago de Chile)


El 18 de Mayo es el cumple de

Hasui Kawase (川 瀬 巴 水), artista japonés nacido en 1883. Fue uno de los diseñadores de impresiones más prominentes del movimiento shin-hanga ("nuevas impresiones").
Desde joven Hasui soñó con una carrera artística, pero sus padres lo hicieron dedicarse al negocio de cuerdas e hilos al por mayor de la familia. Su bancarrota a los 26 años lo liberó para dedicarse al arte. Se acercó a Kiyokata Kaburagi para que le enseñara, pero Kaburagi lo animó a estudiar pintura al estilo occidental, lo que hizo con Okada Saburōsuke durante dos años. Dos años más tarde regresó para estudiar con Kaburagi, quien esta vez lo aceptó.

"Paisaje costero / Coastal Landscape"
Dos paneles, tinta y color sobre seda / two-panel screen, ink and color on silk, 156 x 155,2 cm., 1927

Después de ver una exposición de las "Ocho Vistas del Lago Biwa" de Shinsui Itō, Hasui se acercó al editor de Shinsui Shōzaburō Watanabe, quien había hecho hacer a Hasui tres grabados experimentales que Watanabe publicó en agosto de 1918. La serie "Doce Vistas de Tokio", "Ocho Vistas del Sudeste" y los primeros "Souvenirs de viajes" de 16 impresiones que siguieron en 1919.

"Yamadera in Sendai", grabado en madera / woodblock print, 38,7 × 26,7 cm., 1933. Artsy

"Tokyo 12 Dai: Komatogashi"
de la serie "12 vistas de Tokyo" / from series "12 views of Tokyo"
Grabado en madera coloreado / woodblock color print, 24,1 × 36,8 cm., 1919
Brooklyn Museum (Nueva York, EE.UU./ NY, USA)

Hasui comenzó "Una colección de escenas de Japón" en 1922, pero quedó sin terminar cuando el terremoto de Kantō de 1923 destruyó el taller de Watanabe, incluyendo los bloques de madera terminados para las impresiones aún no distribuidas y los cuadernos de bocetos. Hasui viajó las regiones de Hokuriku, de San'in, y de San'yō más adelante en 1923 y a su vuelta en febrero de 1924 desarrolló sus bocetos para la tercera serie de los "Souvenirs de viajes".

"Sin título / Untitled"
Grabado en madera coloreado / woodblock color print, 24,1 × 36,8 cm., c.1920
Brooklyn Museum (Nueva York, EE.UU./ NY, USA)

Kawase estudió ukiyo-e y pintura de estilo japonés en el estudio de Kiyokata Kaburagi. Se concentró principalmente en acuarelas de actores, vida cotidiana y paisajes, muchos de ellos publicados como ilustraciones en libros y revistas en los últimos años del período Meiji y Taishō temprano.
Durante los cuarenta años de su carrera artística, Hasui trabajó estrechamente con Shōzaburō Watanabe, editor y defensor del movimiento shin-hanga. Sus obras se hicieron ampliamente conocidas en Occidente a través del conocedor estadounidense Robert O. Muller (1911-2003). En 1956, fue nombrado Tesoro Nacional Viviende de Japón.
Murió en 1957.


"Shiba Zôjôji", grabado en madera / woodcut, 1925
Colección / Collection Walter Smith. Wikimedia Commons


El 19 de Mayo es el cumple de

Ion Ţuculescu, pintor expresionista y abstracto rumano nacido en 1910, aunque profesionalmente trabajó como biólogo y médico. Su obra se hizo póstumamente conocida cuando, en la primavera de 1965, una importante exposición retrospectiva lo reveló como uno de los más importantes artistas europeos modernos de la Segunda Guerra Mundial.

"Autorretrato sobre una hoja otoñal / Self-Portrait on an Autumn Leave"

Asistió a la Secundaria Carol I en la ciudad. En las clases de arte recibió la guía el profesor Eugen Ciolac, quien le enseñó algunas de las técnicas que tenía que usar. Su participación fue notada por primera vez durante la exposición organizada en 1925 en la sala de recepción del Palacio Administrativo del Condado de Dolj. Aunque su talento artístico fue apreciado, Ţuculescu no asistió a una escuela de arte de educación superior. En su lugar fue a la Facultad de Ciencias Naturales de la Universidad de Bucarest, donde se graduó en 1936. En paralelo, también asistió a la Universidad de Medicina en Bucarest, graduándose magna cum laude en 1939.

"Composición / Composition", óleo sobre papel / oil on paper, 48,7 x 33,8 cm. Artnet

Entre 1930 y 1934 hizo varios viajes a Grecia, Turquía, Palestina y Egipto, ya fuera con Gala Galaction y sus hijas, o con su propia prometida, María Fotiade (con quien se casó el 5 de mayo de 1935). Fue durante estos viajes que regresó a la pintura, inspirándose en los paisajes mediterráneos.
Su primera exposición personal tendría lugar en 1938 en la sala de Ateneo Rumano de Bucarest. En 1960, Ţuculescu había participado en varias exposiciones colectivas, y también había exhibido sus obras en el Salón Oficial (en 1941 y 1945). Realizó siete exposiciones personales en el Ateneo Rumano.

"Pietre prețioase / Piedras preciosas / Precious Stones". Artmark

Con la excepción del período de guerra, cuando fue reclutado por el ejército rumano como médico de combate, no dedicó mucho tiempo a la práctica de la medicina. La biología se había convertido en su segundo interés más importante, y trabajó como investigador científico dentro de la Academia rumana. Autodidacta en pintura, Ţuculescu trabajó intensamente después de su segundo debut. Aunque estuvo presente continuamente en la vida artística de la época, su obra no encontró casi ninguna respuesta.
Murió en 1962.

"Peisaj de primăvară / Paisaje primaveral / Spring landscape". Artmark


Hoy, 20 de Mayo, es el cumple de

Harold Charles Francis Harvey, pintor inglés de la Escuela de Newlyn nacido en Penzance, Cornualles, en 1874.

"Un interior / An interior", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 61 x 50,5 cm., 1919. Bonhams

"Descargando los barcos, Bahía de Newlyn / Unloading the boats, Newlyn Harbour"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 30,5 × 46 cm., 1906. Bonhams

Pintó escenas de la clase trabajadora de los pescadores de Cornualles, agricultores, mineros y los paisajes de Cornualles. Murió en 1941.
Más imágenes e información en el post previo.

"Clara", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 61 x 46 cm., 1922. Artnet

"Retrato de / Portrait of Sue Palmer", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 51 x 41 cm., 1932. Bonhams

Harold Harvey en "El Hurgador" / in this blog[Pintando perros (LV)]


Textos en inglés / English translation

On May 14 is the birthday of

Carl Wilhelm Christian Malchin, German landscape painter and art conservator born in 1838.
He attended the Realschule in Rostock, then was apprenticed to a surveyor in Schwaan. He aspired to be a shipbuilder, but was not sufficiently strong and robust for that type of work, so he remained with the surveyor for three more years as his assistant. At this time, he made the acquaintance of two young painters from a nearby art colony who encouraged him to develop an interest in painting.
From 1860 to 1862, he attended the Polytechnikum in Munich, ostensibly to study geodesy and engineering but, instead, he frequented the local artists' studios where he got to know Adolf Heinrich Lier and began taking lessons from one of Lier's friends. Nevertheless, he finished his course at the Polytechnikum and, after a short training period in Rostock, took the engineering exam. He then worked in the land surveying office of the Grand Duchy of Mecklenburg-Schwerin and painted in his spare time.
His work attracted the attention of the Court Painter, Theodor Schloepke, who obtained a scholarship for him from Grand Duke Friedrich Franz II. He began his formal studies in 1873 at the Weimar Saxon-Grand Ducal Art School under Theodor Hagen.
Despite the scholarship, he experienced continuing financial problems. His paintings did not sell very well. Many were bought by the Grand Duke and his court for a nominal sum. Finally, in 1879, he was offered the position of art conservator and restorer for the Ducal collection. He was given a generous contract that allowed him plenty of space and time to pursue his own work. This freedom was used to travel extensively. The area around Ahrenshoop was especially inspiring to him.
In 1890, Grand Duke Friedrich Franz III appointed him a Professor. After 1903, he lived in the village of Ostorf near Lake Schwerin. He retired in 1915 and was presented with the Knight's Cross of the Order of the Griffon. Approximately 260 of his paintings are in the possession of the Staatliches Museum Schwerin. Ninety-two were destroyed during World War II.
He died in 1923.

On May 15 is the birthday of

Zaza Tuschmalischvili, Georgian painter born in Skra, , a small village near Gori in 1960.
When he was nine years old he underwent surgery for an inguinal hernia. In hospital he met the painter and art teacher Nugzari Zhochuaschvili. Zhochuaschvili discovered the talent of the young boy and started teaching him every afternoon in an art school in Gori. At the age of 15 Zaza was admitted to an art technical school in Zchinvali, a city 30 km away from Gori.
After his graduation in 1979, Zaza did his military service. He stayed in Leningrad (St. Petersburg) for two years and during that time, had to employ his talent and creativity for political purposes. He was required to paint slogans and portraits, for example, of Stalin or Lenin, for International Labour Day and other events.
At the age of 22 he was awarded a scholarship and began studying at the Academy of Arts in Tbilisi, the capital of Georgia. He specialized in fresco restoration and studied techniques for restoring medieval mural paintings.
Between 1984 and 1987 he spent his holidays in the cloister Gelati. There he participated in the restoration of the apsidal mosaic of the Mother of God Church. In 1988 he lived and worked for nine months in the church Ateni Sioni as a restorer. Here he wrote his diploma thesis which involved painting a copy of a mural painting of the archangel Gabriel from the 11th century.
After perestroika and the fall of the Berlin wall, Tuschmalischvili came to Berlin in the year 1991. He soon started to display his paintings next to the bookstands near Humboldt University.
In 1994 he met Annilie Hillmer and she became his gallerist. She specialized in Georgian art, showed his pictures in her art salon and at international art fairs.
In 1996 the artist won the competition of the New Society of Fine Arts. His painting Harmony for Love, a tempera work measuring 187 x 377 cm, was displayed throughout 1997 at the underground station Berlin-Alexanderplatz.
He's still living and working in Berlin.

On May 16 is the birthday of

Willem van Aelst, Dutch Golden Age artist born in 1627 in Delft, who specialized in still-life painting with flowers or game.
He learned to paint from his uncle, the still-life painter Evert van Aelst. On 9 November 1643 he enrolled as a master of the Guild of Saint Luke at Delft.
Between 1645 and 1649 he lived in France. In 1649 Van Aelst travelled to Florence, where he served as court painter to Ferdinando II de' Medici, grand duke of Tuscany. Here he was known as Guillielmo d'Olanda. At this time, the grand duke also employed two fellow Dutchmen Matthias Withoos and Otto Marseus van Schrieck, the latter also a still-life painter who probably influenced Van Aelst's style. Ferdinando II publicly presented Van Aelst with a gold chain and medal, as a testimony of his approbation and an acknowledgement of his talents.
It has been conjectured that Van Aelst visited Rome where he became a member of the Bentvueghels, an association of mainly Dutch and Flemish artists active in Rome. This conjecture is based, not very convincingly, on his practice during the years 1657/58 to sign his works with his name followed by: ‘alias (and a drawn stick figure)'. Some interpreted this as a reference to a Bent name (the nickname that a member of the Bentvueghels would adopt) – De Vogelverschrikker (Dutch for 'scarecrow')- but there are no documents confirming this.
In 1656 he returned to the Netherlands to settle permanently in Amsterdam. He became one of the most prominent still-life painters of his generation, which allowed him to live on the Prinsengracht. He must have at Amsterdam died in 1683 or shortly thereafter, as his latest dated work is from that year. Van Aelst taught Rachel Ruysch, Isaac Denies, Maria van Oosterwijck, and Ernst Stuven.

On May 17 is the birthday of

Pedro Francisco Lira Rencoret, Chilean painter and art critic born in 1845, who organized exhibitions that led to the establishment of the Chilean National Museum of Fine Arts. He is best known for his eclectic portraits of women.
His primary education was received at the Instituto Nacional General José Miguel Carrera. Pursuing an interest in art, he enrolled at the "Academia de Pintura", which was under the direction of Alejandro Ciccarelli, a noted Neoclassical painter from Italy.
In 1862, he found a position in the workshop of Antonio Smith, while studying law at the University of Chile. He graduated in 1867, but gave up his plans for a legal career to pursue painting instead. In 1872, he won a medal at a competition celebrating the establishment of the Mercado Central de Santiago, organized by Benjamín Vicuña Mackenna.
Encouraged by this, he was able to obtain a grant to study in Europe. Upon arriving in Paris, he found himself in the middle of an artistic battle between Neoclassicism and Romanticism, but did not take sides. After some thought, he chose Jules-Élie Delaunay to be his teacher.
He lived in France from 1873 to 1884 and was influenced by Eugene Delacroix, many of whose paintings he copied. Later, he received an "honorable mention" at the Salon, where little recognition was generally given to Latin American artists. But, despite his successes, he decided to return to Chile, as the time appeared ripe to create an artistic milieu comparable to that in Paris.
Soon after his arrival, he organized the first exposition devoted exclusively to Chilean painters. Together with the sculptor José Miguel Blanco, he founded the "Unión Artística", an organization devoted to promoting more exhibitions and, ultimately, creating the Museo Nacional de Bellas Artes de Chile, which was originally located on the second floor of the National Congress Building. He also created a Salon, similar to the one in Paris, and helped establish a museum in the Quinta Normal, where expositions were held until 1910.
In 1892, he was appointed Director of the "Escuela de Bellas Artes", a position he held until his death in 1912.

On May 18 is the birthday of

Hasui Kawase (川瀬 巴水), Japanese artist born in 1883. He was one of the most prominent print designers of the shin-hanga ("new prints") movement.
From youth Hasui dreamed of an art career, but his parents had him take on the family rope and thread wholesaling business. Its bankruptcy when he was 26 freed him to pursue art. He approached Kiyokata Kaburagi to teach him, but Kaburagi instead encouraged him to study Western-style painting, which he did with Okada Saburōsuke for two years. Two years later he again applied as a student to Kaburagi, who this time accepted him.
After seeing an exhibition of Shinsui Itō's Eight Views of Lake Biwa Hasui approached Shinsui's publisher Shōzaburō Watanabe, who had Hasui make three experimental prints that Watanabe published in August 1918. The series Twelve Views of Tokyo, Eight Views of the Southeast, and the first Souvenirs of Travel of 16 prints followed in 1919.
Hasui's twelve-print A Collection of Scenes of Japan begun in 1922 went unfinished when the 1923 Great Kantō earthquake destroyed Watanabe's workshop, including the finished woodblocks for the yet-undistributed prints and Hasui's sketchbooks. Hasui travelled the Hokuriku, San'in, and San'yō regions later in 1923 and upon his return in February 1924 developed his sketches into his third Souvenirs of Travel series.
Kawase studied ukiyo-e and Japanese style painting at the studio of Kiyokata Kaburagi. He mainly concentrated on making watercolors of actors, everyday life and landscapes, many of them published as illustrations in books and magazines in the last few years of the Meiji period and early Taishō period.
During the forty years of his artistic career, Hasui worked closely with Shōzaburō Watanabe, publisher and advocate of the shin-hanga movement. His works became widely known in the West through American connoisseur Robert O. Muller (1911–2003). In 1956, he was named a Living National Treasure in Japan.
He died in 1957.

On May 19 is the birthday of

Ion Ţuculescu, Romanian expressionist and abstract oil painter born in 1910, although professionally he worked as a biologist and physician. His artwork became well-known posthumously, when, in the spring of 1965, a major retrospective exhibition revealed him as one of the important post-World War II European modern artists.
He attended the Carol I High School in the city. In the art classes he was guided by teacher Eugen Ciolac, who taught him some of the techniques he was to use. His participation was first noted during the exhibition organized in 1925 in the reception hall of the Dolj County Administrative Palace. Although his artistic talent was becoming appreciated, Ţuculescu did not attend a higher-education art school; instead, he went to the Faculty of Natural Sciences within the University of Bucharest, where he would graduate in 1936. In parallel, he also attended the Bucharest Medical University, graduating magna cum laude in 1939.
Between 1930 and 1934, he took several trips to Greece, Turkey, Palestine and Egypt, either together with Gala Galaction and his daughters, or with his own fiancée, Maria Fotiade (whom he married on May 5, 1935). It was during these trips that he retook to painting, being inspired by the Mediterranean landscapes.
His first personal exhibition would take place in 1938 in the Romanian Athenaeum hall of Bucharest. By 1960, Ţuculescu had taken part in several collective exhibitions, and had also displayed his works at the Official Salon (in 1941 and 1945). He had had seven personal exhibitions at the Romanian Athenaeum.
With the exception of the war period, when he was drafted into the Romanian Army as a combat medic, the practice of medicine did not take up much of his time. Biology had become his second most important interest, and he worked as a scientific researcher within the Romanian Academy. An autodidact in painting, Ţuculescu worked intensely after his second debut. Although he was continuously present in the artistic life of the time, his work found almost no response.
He died in 1962.

Today, May 20, is the birthday of

Harold Charles Francis Harvey, English Newlyn School painter born in Penzance, Conrnwall, in 1874, who painted scenes of working class Cornish fishermen, farmers and miners and Cornish landscapes. He died in 1941.
More images and information in previous post.

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