domingo, 16 de abril de 2017

Aniversarios Fotografía / Anniversaries Photography (CLXXII) [Abril / April 10-16]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Abril aquí / All anniversaries for April here.
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El 10 de Abril es el cumple de

Birgit Jürgenssen, fotógrafa, pintora, artista gráfica, curadora y profesora austríaca nacida en 1949, especializada en el arte corporal femenino con autorretratos y series fotográficas, que revelan secuencias de acontecimientos relacionados con la vida social cotidiana de una mujer en su diversas formas, incluyendo una atmósfera de temor espantoso y prejuicios comunes.

"Ich möchte hier raus! / ¡Quiero salir de aquí! / I Want Out og Here!", 40,3 x 31 cm., 1976
Centre Georges Pompidou (París, Francia / France). Website

Entre 1968 y 1971 estudió en la Universidad de Artes Aplicadas de Viena. A partir de la década de 1960 desarrolló sus diversas formas de arte fotográfico, que giraban alrededor del cuerpo femenino y su transformación.
La obra de Jürgenssen presenta formas de femineidad creadas por fotografías que demarcan los códigos culturales externos dentro del marco de la naturaleza predominantemente represiva y frecuentemente restrictiva de la vida de una mujer. En el corpus de sus obras, presentado en colaboración con Hubert Winter, las imágenes son un amplio mosaico de "dibujos, acuarelas, fotogramas, pantallas, gráficos solares y objetos de diversas colecciones". En 1972, como representación de género, fotografió su propio cuerpo en cuatro posturas con la inscripción "Frau (mujer)".

"Ohne Titel (Engel) / Sin título (Ángel) / Untitled (Angel)", 150 x 100 cm., 1996-97
Sammlung Verbund (Viena / Vienna, Austria). Website

"Ohne Titel / Sin título / Untitled (Ranking)", 50,5 x 69 cm., 1999 (1984)
Sammlung Verbund (Viena / Vienna, Austria). Website

En otro autorretrato tomado en 1976, y llamado "Ich möchte hier raus!", Jürgenssen está vestida con un "collar y broche de encaje blanco y limpio", y presionando su mejilla y sus manos contra un vidrio, en lo que se interpreta que sugiere "el estar atrapada en los códigos represivos de la belleza y la domesticidad a los que las mujeres a menudo han estado sujetas".

"Ohne Titel / Sin título / Untitled", fotografía digital sobre aluminio cubierto de plexiglás /
digital photograph on aluminum behind plexiglass, 60 x 40 cm., 2001

Fue aclamada como una de las "destacadas representantes internacionales de la vanguardia feminista". Vivía en Viena. Además de realizar exposiciones individuales de sus obras fotográficas y otras obras de arte, también impartió clases en la Universidad de Artes Aplicadas de Viena y en la Academia de Bellas Artes de Viena.
Murió en 2003.

"Selbstportrait mit Schiffskater / Autorretrato con el gato del barco /
Self Portrait With the Ship's Cat", 28 x 22 cm., 2002. Website


El 11 de Abril es el cumple de

Munem Wasif (মুনেম ওয়াসিফ), fotógrafo documental de Bangladesh nacido en 1983.

Serie "Pertenencia" / Belonging Series
"Reunión familiar celebrando el holi / A joint family celebrating holi"
Shakhari bazar, 2006 © 2014 Munem Wasif. Link

"Ayudante de tienda remojando para que se asiente el polvo en la madrugada /
Shop helper settling the dust in early morning", Bongshal, 2006 © 2014 Munem Wasif. Link

Comenzó su carrera como fotógrafo para el diario The Daily Star, Bangladesh, después de graduarse en Pathshala. Fue seleccionado para la World Press Photo Joop Swart Masterclass en 2007. En 2008 ganó el premio Ciudad de Perpiñán Young Reporter en Visa pour l'image. Ese año también ganó el Premio Internacional para fotografía comprometida F25, para los menores de 25 años, en los premios Fabrica. Al año siguiente fue galardonado con el Premio Pictet por su trabajo sobre la crisis del agua en la región noroeste de Bangladesh.

"Masaje con aceites antes del baño / Oil massage before bath", Panitola, 2004 © 2014 Munem Wasif. Link

Su obra ha sido expuesta en todo el mundo, por ejemplo en el Musée de l'Élysée, el Fotomuseum Winterthur de Suiza, la Bienal Internacional de Fotografía del Mundo Islámico en Irán, el Museo Metropolitano de Fotografía de Tokio en Japón, el Museo Kunsthal y el festival Noorderlicht, en Holanda, el festival fotográfico de Angkor en Camboya, la Galería Whitechapel de Londres, el Palacio de Tokio, Visa para la imagen en Francia y Chobi Mela, Bangladesh.

Serie "Pertenencia" / Belonging Series
"Al amanecer los trabajadores hacen los chapatis /
At dawn chapatti is made for laborers", Shyambazar, 2005 © 2014 Munem Wasif. Link

"Atasco de tráfico habitual en el mercado mayorista /
Regular traffic jam at the wholesale market", Farashganj, 2005 © 2014 Munem Wasif. Link

Las fotografías de Wasif han sido publicadas en Le Monde, la revista Sunday Times, The Guardian y muchos otros medios. Ha estado representado por la Agencia Vu desde 2008, y actualmente enseña fotografía documental en la Pathshala South Asian Media Academy.

Serie "Lágrimas de agua salada" / Salt Water Tears Series © 2014 Munem Wasif
Olas ondulantes del mar, lechos de ríos secos y campos sin fin. Agua por todas partes, pero ni una gota para beber. Una familia necesita unas seis jarras de agua por día, y tienen que caminar siete millas para conseguirla. Ignorando el lodo en el que se hunden hasta las rodillas en la estación lluviosa, y desafiando un frío que muerde en invierno. En diecisiete subdistritos del suroeste de Bangladesh, el flujo normal de agua ha sido destrozado por el cuchillo del "desarrollo". Ya no hay agua fresca, sólo un cadáver salado y podrido. La cría del camarón ha ahogado la base misma de la agricultura costera. Pájaros, peces, insectos, todo en la tierra ha sido quemado por la tiranía de las aguas salobres./
Rippling sea waves, dried river beds and endless fields. Water everywhere, but not a drop to drink. A family needs about six pitchers of watera day, and they have to walk seven miles to get it. Ignoring knee-deep mud in rainy season, and braving biting cold in winter. In seventeen sub-districts of south-western Bangladesh, the normal flow of water has been ripped to shreds by the knife of “development”. There is no fresh water any more, only a salty, rotten corpse. Shrimp farming has choked off the very foundation of coastal agriculture. Birds, fishes, insects– everything on the land has been burnt away by the tyranny of brackish water.


El 12 de Abril es el cumple de

Frans Krajcberg, nacido en Polonia (Kozienice, 1921), pintor, escultor, grabador y fotógrafo naturalizado brasileño. Conocido por su activismo ambiental, Krajcberg denuncia la destrucción de los bosques brasileños, utilizando materiales como la madera quemada de los incendios forestales ilegales en sus obras de arte.

"Brülée / Quemado / Burnt"

Luchó en el ejército polaco durante la Segunda Guerra Mundial.
Después de la guerra buscó refugio en la Unión Soviética, donde estudió ingeniería y arte en la Universidad Estatal de Leningrado. Luego estudió en Alemania en la Academia de Bellas Artes de Stuttgart, donde fue alumno de Willi Baumeister.
Llegó a Brasil en 1948 y participó en la octava Bienal de São Paulo en 1951. Durante la década de 1940 produjo arte abstracto. De 1948 a 1954 viajó entre París, Ibiza y Río de Janeiro, donde realizó sus primeras obras de arte basadas en la naturaleza. En 1956 se trasladó a Río de Janeiro, donde compartió un estudio con el escultor Franz Weissmann. Obtuvo la ciudadanía brasileña al año siguiente.

"Brülée / Quemado / Burnt"

En 1964 hizo sus primeras esculturas con madera de cedro. Hizo varios viajes al Bosque Amazónico y al Pantanal, fotografiando y documentando la deforestación, y recolectando materiales para sus obras, como raíces y troncos carbonizados. En los años 70 sus esculturas de madera quemada recibieron la atención internacional.
Krajcberg ha vivido en el sur de Bahía desde 1972, donde mantiene su estudio en la granja Sítio Natura, en Nova Viçosa.

* Frans Krajcberg murió el 15 de noviembre de 2017

"Brülée / Quemado / Burnt"


El 13 de Abril es el cumple de

Manel Esclusa, fotógrafo español nacido en Vich, Cataluña, en 1952.

"Barcelona, ciutat imaginada / Ciudad imaginada / Imagined City", 1988. Sortides amb grácia

Se inició en la fotografía con 14 años en el laboratorio de su padre, y en 1974 se trasladó a Arles a realizar un curso internacional de fotografía con grandes maestros. En 1975 se convirtió en profesor en la «escuela Nikon» y en 1980 en el «Centro Nacional de Fotografía» de Barcelona.
En 1977 fundó el grupo Alabern, junto con Rafael Navarro Garralaga, Joan Fontcuberta y Pere Formiguera.

Serie Els ulls aturats / La vista clavada / The Sight Nailed
"La veu del lleó / La voz del león / The Voice of the Lion", 1978. El Punt Avui+

Serie Els ulls aturats / La vista clavada / The Sight Nailed, 1978

Su trabajo fotográfico se ha dedicado en gran medida a la fotografía de modas aunque desde 1979 ha estado investigando en las condiciones de luz nocturna, la ciudad en la noche y aspectos en niveles de escasa iluminación. Una de las exposiciones que han recorrido varios países es Aquariana, aunque otras de sus series más conocidas son Gits, Ahucs, Naus, Silepsis y Ubs de nit.
Su trabajo se encuentra en las colecciones de la Biblioteca Nacional de Francia, el Museo Réattu de Arles y en el Museo Nacional de Arte de Cataluña.

Serie "Naus / Barcos / Ships" - "Àpex", 1983. Auth' Spirit

Serie "Sil.lepsis / Silepsis" - "Lot", 1979. Auth' Spirit


El 14 de Abril es el cumple de

Rifo Dobra, fotógrafo albanés de Kosovo nacido en Prishtina en 1952.

"Chůze životem", copia antigua gelatinobromuro de plata /
vintage gelatin silver print, 29,8 × 29 cm., 1984 © Rifo Dobra. Prague Auctions

Después de terminar la escuela secundaria se trasladó a Checoslovaquia (hoy República Checa), donde fue empleado como ayudante de cámara en la televisión checoslovaca en Praga. A partir de 1972 estudió trabajo de cámara en la Academia de Cine y Televisión de Praga (FAMU), finalizando en 1978.
Los primeros intentos de fotografía de Dobra comenzaron cuando tenía 15 años. La primera publicación de sus fotos en la prensa yugoslava fue seguida por una participación en muchas exposiciones nacionales. Además de publicidad y creaciones de portadas y calendarios, Dobra se inclinó cada vez más hacia la fotografía artística, que poco a poco se convirtió en su principal foco. Luego de obtener la medalla de oro en la competición nacional y la plata en una internacional, realizó su primera exposición personal en Prishtina, en 1977, y varias otras exposiciones en Checoslovaquia (Praga), Alemania (Kassel), y otros países europeos.

"Vida / Life", copia antigua coloreada a mano / vintage hand-colored photograph, 1976 © Rifo Dobra

En 1991 fundó la primera galería fotográfica comercial en Checoslovaquia, que organizó y participó en varias exposiciones durante los años noventa. Algunas de ellas tuvieron fines benéficos, por ejemplo la exposición de 1999, que recaudó fondos para los refugiados desplazados de la guerra de Kosovo, o la exposición de 2000, con la que recaudó fondos para las víctimas de cáncer de mama en la República Checa.

"Mitad y mitad / Half and a Half"
Copia antigua coloreada a mano / vintage hand-colored photograph, 1987 © Rifo Dobra

Dobra crea casi exclusivamente fotografías en blanco y negro pintadas a mano, donde esta técnica desempeña un papel específico como medio de expresión. Las obras de Dobra son a menudo naturalezas muertas con elementos que contrastan, y composiciones surrealistas, a veces lejanamente inspiradas por obras de pintores surrealistas clásicos como René Magritte. La fotografía de Dobra está estrechamente ligada a la poética de la melancolía, a menudo referida a través del uso de una pared vieja y decascarada y mohosa como fondo, u otros elementos desgastados (frecuentemente en contraste con cosas coloridas, nuevas y/o frágiles).

"Curvas de mujer / Woman Curves"
Copia antigua coloreada a mano / vintage hand-colored photograph, 1983 © Rifo Dobra


El 15 de Abril es el cumple de

David Hamilton, fotógrafo y director de cine británico nacido en 1933, conocido por sus imágenes de desnudos de mujeres y chicas jóvenes.
Su educación fue interrumpida por la Segunda Guerra Mundial. Como evacuado, pasó algún tiempo en el campo de Dorset, lo que inspiró parte de su trabajo. Después de la guerra volvió a Londres y terminó su educación.

de "La edad de la inocencia" / from "The Age of Innocence", 1995

de "La edad de la inocencia" / from "The Age of Innocence", 1995

Sus habilidades artísticas comenzaron a emerger durante un trabajo en la oficina de un arquitecto. A los 20 años se fue a París, donde trabajó como diseñador gráfico para Peter Knapp de la revista Elle. Después de ser conocido y exitoso, fue contratado por la revista Queen, en Londres, como director artístico. Hamilton pronto se dio cuenta de su amor por París, sin embargo, y después de regresar allí se convirtió en el director de arte de Printemps, el mayor almacén de la ciudad. Hamilton comenzó a fotografiar comercialmente mientras aún era empleado, y el estilo soñador, y el granulado de sus imágenes rápidamente le trajo éxito.

"La musa / The Muse", 1971

Sus fotografías fueron solicitadas por otras revistas como Réalités, Twen y Photo. A finales de los años sesenta, el trabajo de Hamilton tenía un estilo reconocible. Su éxito incluyó docenas de libros fotográficos con ventas combinadas de millones, cinco largometrajes, innumerables publicaciones en revistas y exposiciones en museos y galerías. En diciembre de 1977, Images Gallery en Manhattan mostró sus fotografías, al mismo tiempo que se lanzó "Bilitis". En ese momento, el crítico de arte Gene Thornton escribió en The New York Times que sus imágenes revelaban "el tipo de ideal que regularmente se expresaba en las grandes pinturas del pasado". Hamilton dijo que su trabajo buscaba "la sinceridad de un paraíso perdido".


de "La edad de la inocencia" / from "The Age of Innocence", 1995

En su libro "Fotógrafos contemporáneos", el curador Christian Caujolle escribió que Hamilton trabajó sólo con dos dispositivos fijos: "una clara intención pictórica y un erotismo latente, ostensiblemente romántico, pero buscando problemas". En 1995, Hamilton dijo que la gente "ha hecho contradictorios la desnudez y la pureza, la sensualidad y la inocencia, la gracia y la espontaneidad. Intento armonizarlos, y ese es mi secreto y la razón de mi éxito". Además de su tema principal de la representación de las mujeres jóvenes, Hamilton hizo imágenes de flores, hombres, paisajes, animales de granja, palomas y naturalezas muertas fotográficas de frutas frescas.
Su estilo de enfoque suave volvió a la moda en Vogue, Elle y otras revistas de moda de alrededor de 2003.

"Heidi & Mona", Ramatuelle, 1972

Hamilton dividió su tiempo entre Saint-Tropez y París. Desde 2005 había disfrutado de un renacimiento en popularidad. En 2006 se publicaron dos nuevos libros: David Hamilton, una colección de fotografías con subtítulos, y Erotic Tales, que contiene los cuentos breves de ficción de Hamilton.
Como gran parte del trabajo de Hamilton representa a niñas, a menudo desnudas, fue objeto de algunas controversias, incluyendo alegaciones de pornografía infantil, similares a las que han acarreado las obras de Sally Mann y Jock Sturges. Varios de los libros de Hamilton fueron prohibidos en Sudáfrica por razones morales.
En la tarde del 25 de noviembre de 2016, Hamilton fue encontrado muerto en su apartamento de París con una bolsa de plástico sobre su cabeza.

de "La edad de la inocencia" / from "The Age of Innocence", 1995


Hoy, 16 de Abril, es el cumple de

Tim Flach, fotógrafo, artista y director británico nacido en Londres en 1958, con obras en varias de las mayores colecciones públicas internacionales, incluyendo le National Media Museum (Reino Unido) y el Museo Sueco de Historia Natural.

Serie "Más que humano" / More Than Human Series
"Cucaracha cubana / Banana cockroach" (Panchlora nivea)

Serie "Amenazado" / Endangered Series
"Tamarino calvo / Pied Tamarin" (Saginus Bicolor)

Es conocido por sus altamente conceptuales retratos de animales, utilizando principios del retrato a humanos, y un vocabulario gestual y aspecto que les hacen parecer imitar el nuestro, jugando con nuestras predisposiciones y simpatías. Es el autor de los libros "Evolución", "Equus", "Perros Dioses" y "Más que humano".

Serie "Amenazado" / Endangered Series
"Panda rojo / Red Panda" (Ailurus Fulgens)

Ya hemos disfrutado de su obra varias veces en este blog, así que me remito a los posts previos para más imágenes e información.

Serie "Perros Dioses" / Dogs Gods Series
"Lobo gris / Grey Wolf" (Canis lupus), Nombre / Name: Monty

Tim Flach en "El Hurgador" / in this blog:


Textos en inglés / English translation

On April 10 is the birthday of

Birgit Jürgenssen, Austrian photographer, painter, graphic artist, curator and teacher born in 1949, who specialized in feminine body art with self-portraits and photo series, which have revealed a sequence of events related to the daily social life of a women in its various forms including an atmosphere of shocking fear and common prejudices.
Between 1968 and 1971 she studied at the University of Applied Arts, Vienna. From the late 1960s, she developed her diverse photographic art forms which revolved around the female body and its transformation.
Jürgenssen's oeuvre presents femininity forms created by photographs, which demarcate the external cultural codes within the frame work of the prevalent repressive and frequently restrictive nature of a women's life. In the corpus of her works, presented in association with Hubert Winter, the pictures are a wide mosaic of "drawings, water colour paintings, photogrammes, screens, solar graphics and objects from various collections". In 1972, as a gender representation, she photographed her own body in four postures with the inscription "frau (woman)". In another self-portrait taken in 1976, and called "Ich möchte hier raus! (I want out of here!)", Jürgenssen is dressed in a "neat, white lace collar and brooch", and pressing her cheek and hands to a glass display case, which is interpreted to suggest "her entrapment in the repressive codes of beauty and domesticity that women have often been subject to".
She was acclaimed as one of the "outstanding international representatives of the feminist avant-garde". She lived in Vienna. Apart from holding solo exhibitions of her photographic and other art works, she also taught at the University of Applied Arts Vienna and the Academy of Fine Arts Vienna.
She died in 2003.

On April 11 is the birthday of

Munem Wasif (মুনেম ওয়াসিফ), documentary photographer from Bangladesh born in 1983.
He began his career as a feature photographer for The Daily Star newspaper, Bangladesh, after graduating from Pathshala. He was selected for the World Press Photo Joop Swart Masterclass in 2007. In 2008, he won the City of Perpignan Young Reporter's Award at Visa pour l'image. That year, he also won the International Award for concerned photography, the F25 for under-25's in the Fabrica awards. The following year, he was awarded the Prix Pictet commission for his work on the water crisis of the north-west region of Bangladesh.
His work has been exhibited worldwide, including at the Musée de l'Élysée, and the Fotomuseum Winterthur in Switzerland, the International Photography Biennial of the Islamic World in Iran, Tokyo Metropolitan Museum of Photography in Japan, the Kunsthal Museum and the Noorderlicht festival, in the Netherlands, Angkor photo festival in Cambodia, London's Whitechapel Gallery, Palais de Tokyo, Visa pour l'image in France, and at Chobi Mela, Bangladesh.
Wasif's photographs have been published in Le Monde, the Sunday Times Magazine, The Guardian and many other media. He has been represented by Agence Vu since 2008, and is now teaching documentary photography at Pathshala South Asian Media Academy.

On April 12 is the birthday of

Frans Krajcberg, Polish-born (Kozienice, 1921) naturalized Brazilian painter, sculptor, engraver and photographer. Known for his environmental activism, Krajcberg denounces the destruction of the Brazilian forests, using materials such as burnt wood from illegal forest fires in his artworks.
He fought in the Polish Army during World War II.
After the war, Krajcberg sought refuge in the Soviet Union, where he studied engineering and art at the Leningrad State University. He then studied in Germany at the Stuttgart Academy of Fine Arts, where he was a student of Willi Baumeister.
Krajcberg arrived in Brazil in 1948 and participated in the eighth São Paulo Biennial in 1951. During the 1940s he produced abstract art. From 1948 to 1954 he traveled between Paris, Ibiza and Rio de Janeiro, where he made his first nature-based art works. In 1956, Krajcberg moved to Rio de Janeiro, where he shared a studio with the sculptor Franz Weissmann. He became a naturalized Brazilian the following year.
In 1964, Krajcberg made his first sculptures with cedar wood. He made several trips to the Amazon Forest and Pantanal, photographing and documenting deforestation, as well as gathering materials for his works, like roots and charred tree trunks. In the 1970s his burnt wood sculptures received international attention.
Krajcberg has lived in the south of Bahia since 1972 where he keeps his studio on the Sítio Natura farm, in Nova Viçosa.

* Frans Krajcberg died on November 15th, 2017

On April 13 is the birthday of

Manel Esclusa, Spanish photographer born in Vich, Catalonia, in 1952.
He began photography at the age of 14 in his father's laboratory, and in 1974 he moved to Arles to take an international photography course with great masters. In 1975 he became a teacher at the "Nikon school" and in 1980 at the "National Photography Center" in Barcelona.
In 1977 he founded the group Alabern, along with Rafael Navarro Garralaga, Joan Fontcuberta and Pere Formiguera.
His photographic work has been devoted largely to fashion photography, but since 1979 he has been investigating in night light conditions, the city at night and aspects at low light levels. One of the exhibitions that have toured several countries is Aquarian, although other of his best known series are Gits, Ahucs, Naus, Sil.lepsis and Ubs de nit.
His work is in the collections of the National Library of France, the Réattu Museum of Arles and the National Museum of Art of Catalonia.

On April 14 is the birthday of

Rifo Dobra, Albanian photographer from Kosovo born in Prishtina in 1952.
After finishing secondary school he moved to Czechoslovakia (todays Czech Republic), where he was employed as a camera assistant in the Czechoslovak Television in Prague. From 1972, he was studying camera the Prague Film and TV Academy (FAMU), which he successfully finished in 1978.
Dobra's first attempts at photography began whe he was 15. The first publication of his photos in the Yugoslavian press were followed by a participation in many national exhibitions. Besides advertisement and creations of covers and calendars, Dobra inclined more and more towards artistic photography, which gradually became his main focus. The gold medal in the national competition and silver one in an international one were followed by his first personal exhibition in Prishtina, in 1977, and several other exhibitions in Czechoslovakia (Prague), Germany (Kassel), and other European countries.
In 1991, Dobra founded the first commercial photographic gallery in Czechoslovakia, which organized or participated in several exhibitions during the 1990s. Some of them were beneficially oriented, for example the 1999 exhibition, which raised funds for the displaced refugees of the Kosovo war, or the 2000 exhibition raising funds for the victims of breast cancer in the Czech Republic.
Dobra creates almost exclusively hand-coloured black-and-white photographs, where the hand colouring plays a specific role as a means of expression. Dobra's works are often still-lifes, contrasting elements and surreal compositions, sometimes distantly inspired by works of classical surrealist painters such as René Magritte. Dobra’s photography is closely tied to the poetics of melancholy, often exhibited by using an old, rotten wall with a falling, mouldy plaster as a background, or other worn down items (not rarely in contrast to things colourful, new and fragile).

On April 15 is the birthday of

David Hamilton, British photographer and film director born in 1933, best known for his nude images of young women and girls.
His schooling was interrupted by World War II. As an evacuee, he spent some time in the countryside of Dorset, which inspired some of his work. After the war, Hamilton returned to London and finished his schooling.
His artistic skills began to emerge during a job at an architect's office. At age 20, he went to Paris, where he worked as graphic designer for Peter Knapp of Elle magazine. After becoming known and successful, he was hired away from Elle by Queen magazine in London as art director. Hamilton soon realised his love for Paris, however, and after returning there became the art director of Printemps, the city's largest department store. Hamilton began photographing commercially while still employed, and the dreamy, grainy style of his images quickly brought him success.
His photographs were in demand by other magazines such as Réalités, Twen and Photo. By the end of the 1960s, Hamilton's work had a recognisable style. His further success included many dozens of photographic books with combined sales well into the millions, five feature films, countless magazine publishings and museum and gallery exhibitions. In December 1977, Images Gallery in Manhattan showed his photographs, at the same time that Bilitis was released. At that time art critic Gene Thornton wrote in The New York Times that they reveal "the kind of ideal that regularly was expressed in the great paintings of the past". Hamilton has said that his work looks for "the candor of a lost paradise". In his book Contemporary Photographers curator Christian Caujolle wrote that Hamilton worked only with two fixed devices: "a clear pictorial intention and a latent eroticism, ostensibly romantic, but asking for trouble". In 1995 Hamilton said that people "have made contradiction of nudity and purity, sensuality and innocence, grace and spontaneity. I try to harmonize them, and that's my secret and the reason for my success". Besides his main theme of depicting young women Hamilton made pictures of flowers, men, landscapes, farm animals, pigeons and photographic still lifes of fresh fruits.
His soft focus style came back into fashion at Vogue, Elle and other fashion magazines from around 2003.
Hamilton divided his time between Saint-Tropez and Paris. Since 2005 he had been enjoying a revival in popularity. In 2006 two new books were published: David Hamilton, a collection of captioned photographs, and Erotic Tales, which contains Hamilton's fictional short stories.
As much of Hamilton's work depicts early-teen girls, often nude, he was the subject of some controversy including child pornography allegations, similar to those which the work of Sally Mann and Jock Sturges have attracted. Several of Hamilton's books were banned in South Africa for moral reasons.
On the evening of 25 November 2016, Hamilton was found dead in his Paris apartment with a plastic bag over his head.

Today, April 16, is the birthday of

Tim Flach, British photographer, artist and director born in London in 1958, with work in several major international public collections, including the National Media Museum, UK and the Swedish Museum of Natural History. He is best known for his highly conceptual images of animals, using principles of human portraiture, and a vocabulary of gestures and looks which seem to echo our own and play on our predispositions and sympathies. He is the author of the books Evolution, Equus, Dogs Gods and More Than Human.
We already enjoyed his work several times in this blog, so I refer to previous posts for more images and information.

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